De lerende organisatie
Is uw bedrijf al een lerende organisatie?
Het wordt vrijwel overal gehoord dat een bedrijf van een bepaalde omvang een 'lerende organisatie' is of wil zijn. Maar wat is dat nu eigenlijk een lerende organisatie? Het is niet alleen maar aanpassen aan de veranderingen in de omgeving. Het is ook niet alleen maar een beetje overleven en het houdt ook niet in dat een organisatie alleen maar veel geld uitgeeft om de medewerkers trainingen te laten volgen.
Het is meer dan dat. Maar wat dan? Wanneer kunt u er van spreken dat uw organisatie een 'lerende organisatie' is'?
Wat verstaan wij onder een lerende organisatie?
De meest bekende definitie komt van Peter Senge. Hij hanteert in zijn bekende boek 'De vijfde discipline' de volgende definitie:
Een lerende organisatie is een organisatie:
- waarin mensen voortdurend hun vermogen uitbreiden om de resultaten die zij werkelijk verlangen te bewerkstelligen,
- waar nieuwe en uitgebreide denkpatronen worden gestimuleerd,
- waar collectieve ambitie de ruimte krijgt
- waar mensen voortdurende leren om samen te leren.
Hoe belangrijk is het eigenlijk dat uw organisatie een 'lerende organisatie' is?
De lerende organisatie is een belangrijk thema die vele managers bezig houdt. Zeker in een arbeidsmarkt met grote schaarste willen de medewerkers graag de mogelijkheid hebben om zich te kunnen professionaliseren en de kans krijgen om zich te ontwikkelen. Het leren en ontwikkelen van professionals wordt daarom ook wel als het belangrijkste concurrentie wapen van de 21e eeuw gezien.
Maar ook het samen werken en het teamleren in een organisatie is een belangrijk gegeven.
Wilt u meer weten?
Wilt u reflecteren, een gesprek aan gaan of een conversatie met ons voeren. Wij staan u graag te woord.